zondag 7 augustus 2016

Dag 5

Vandaag staan we rustig op en pakken we onze koffers al vast want morgenochtend gaan we met de trein naar New York. We draaien ook nog een paar wasjes want in New York gaan we geen wasmachine hebben. Tegen een uur of 10 pakken we de metro naar Arlington National Cemetery. Er is veel volk op de been en wederom is het superwarm vandaag. Er is niet echt super veel schaduw op Arlington dus dat wordt flink zweten vandaag. Als eerste bezoeken we het graf van JFK waarop de eeuwige vlam brandt. Onderweg zien we de vele graven en dit is zeer indrukwekkend. Arlington is heuvelachtig en onze kuitjes krijgen het dus ook flink te verduren. We bezoeken het Arlington huis om daarna richting het graf van de onbekende soldaat te lopen. Hier loopt, voor het monument, dag in dag uit een soldaat te marcheren.
21 stappen vooruit, hieltje klikken en kwart slag draaien waarna hij 21 seconden blijft vooruit staren, wederom kwart slag draaien, hieltjes klikken en daarna geweer van schouder wisselen gevolgd door 21 seconden voor zich uitstaren. Hierna herhaalt dit ritueel zich continue. De soldaat loopt in de blakke zon en smelt volgens mij weg in z’n uniform. Ieder half uur wordt hij gelukkig wel afgelost. We bekijken ook dit ritueel waarbij het wapen van de nieuwe wacht zeer grondig wordt geïnspecteerd door de commandant vooraleer de nieuwe soldaat de plaats van de oude overneemt. Wij smelten ondertussen ook flink weg in de zon en zijn blij dat we na de ceremonie weer even kunnen gaan schuilen in de schaduw. We vullen onze drinkbussen regelmatig aan want we moeten flink blijven drinken bij deze hitte. We lopen nog even over de begraafplaats heen voordat we ons richting het bezoekerscentrum aan de ingang begeven. Onderweg maken we nog enkele foto’s van de grote hoeveelheid aan graven.

Hierna gaan we te voet richting Lincoln Mermorial. We steken de Potomac rivier over terwijl we genadeloos beschenen worden door de zon. Het is ondertussen al een uur of 1 en we hebben nog geen middageten op. Vlakbij het Lincoln Memorial vinden we een snackbar waar we even halt houden. We nemen 2 chickentender menu’s daar we gokken dat dit voldoende zal zijn voor ons vieren. We kunnen gelukkig even plaats nemen in de schaduw en onze voetjes krijgen de nodige rust. We laten het Lincoln Memorial even links liggen en bezoeken eerst het Korean War Memorial. Hierna volgen we de menigte richting het bekende beeld van Lincoln die in z’n stoel zit terwijl hij de Mall overkijkt. Buiten het beeld is hier verder niet veel te zien en we zetten onze reis dan ook snel verder. Langs de Reflection Pool staan gelukkig heel wat bomen dus we kunnen in de schaduw richting de Washington Monument, de bekende naald, lopen. We stoppen eerst nog even aan het National WWII Memorial waar we onze warme voetjes even in het water steken. Dat doet deugd!

We gaan hierna de naald van iets dichterbij bekijken en rusten even uit in z’n schaduw. Gezien de hitte hebben we niet echt veel zin om nog andere monumenten te gaan bekijken en duiken we liever een gebouw met airco in. We kiezen ervoor om het American History Museum een bezoekje te brengen. Net als gisteren moeten we hier ook door de security scan heen.
Het museum geeft een zeer mooi beeld van de geschiedenis van de US weer. Van de onafhankelijkheidsoorlog t/m de golfoorlogen komt hier aan bod. Buiten dit is er ook veel aandacht voor de industriële vooruitgangen.
Van Thomas Edison tot de opkomst van de auto alles komt aan bod in mooie gegroepeerde tentoonstellingen. Zelfs de recentere jaren (lees computers, GSM, e.d.) worden niet vergeten. We vermaken ons prima maar we hebben het op een gegeven moment wel gezien. Naast dit museum zit het Natural History Museum. Hier bekijken we ook enkele tentoonstellingsruimtes maar dit museum valt ons toch een beetje tegen en eigenlijk hebben we meer zin om terug naar ‘huis’ te gaan. We wandelen weer de nodige ‘blocks’ af voordat we eindelijk terug in ons appartement zijn. We rusten heel even uit voordat we richting ons restaurant van vanavond wandelen. We gaan Mexicaans eten bij Tortilla Coast. We starten met wat guacamole en tortilla chipjes. De kinderen nemen een kidsmenu (Laura de Taco’s en Tessa de chickentenders) en wij de Spinach and Portobello Quesadilla’s. Laura haar kids menu is zelfs nog groter dan ons eten maar we hebben allemaal genoeg en lekker gegeten. We springen nog even bij een supermarkt binnen voor een ijsje en dan zijn het de laatste stapjes terug naar ons appartement. Uiteindelijk zijn het er een dikke 31.000 geworden vandaag. We zijn dan ook blij dat we even lekker onderuit kunnen gaan zitten en onze schoenen kunnen uit doen. Ik begin aan de blog van de laatste 2 dagen terwijl de dames zich wat bezig houden op hun tablets.

Ons avontuur in Washington DC zit er al weer bijna op. Morgen nog even onze spullen verder pakken en dan gaan we met de trein naar New York waar we zeer zeker ook weer genoeg zullen gaan zien.

1. Jullie hebben veel gezien en gedaan; leuke foto's! Nu op naar NY! Goede treinreis gewenst! x Ess