zaterdag 6 augustus 2016

Dag 4

We starten weer met de zelfde dagelijkse routine en stappen rond 9 uur de deur uit. Vandaag gaan we het Capitool bezoek. We nemen de metro richting Archives en vandaar moeten we wel nog een stukje lopen. Het is een stuk warmer en vochtiger vandaag dus we zweten er flink op los. Het Capitool ligt op een heuvel dus we moeten nog flink klimmen om er te geraken. We hebben de rondleiding van 10:30 maar moeten 45 minuten van te voren daar zijn voor de nodige security checks. We zijn er om 9:45 en gaan meteen door de security. Standaard scan van alle spullen en natuurlijk zelf ook even door een poortje heen. Dan melden we ons aan voor onze toer en daar we mooi op tijd waren wordt er zelfs gevraagd of we niet de tour van 9:50 willen doen. Ons best want des te meer tijd hebben we straks over. We stappen eerst met een zeer grote groep een filmzaal in waar we een film van zo’n 15 minuten te zien krijgen over het ontstaan van het parlement (Congress) en senaat. Wel geinig om iets bij te leren over het Amerikaanse politiek systeem. Dan werd de groep in 5 kleinere groepen verdeeld en kregen we ieder een koptelefoon zodat we onze gids beter konden verstaan. We kregen een alternatieve toer daar de Rontonda (de grote koepel van het Capitool) dicht was wegens werkzaamheden. Spijtig want dit moest volgens mij echt de moeite waard zijn. We brachten een bezoek aan The Cript. Buiten wat standbeelden was hier niet echt veel te zien. Dan kregen we wat uitleg bij het museum gedeelte van het Capitool. Hier kon je vooral de bouw en uitbreidingen van het Capitool en Washington DC bekijken. Dat was dan al weer het einde van de toer. Niet echt een hoogstaande tour dus.

Naast het Capitool ligt de Library of Congress en deze kunnen we via een ondergrondse verbindingsweg bezoeken. Dit is een van de grootste bibliotheken ter wereld. De grandeur spat echt van dit gebouw af. We kijken wat rond en bezoeken enkele tentoonstellingen. We gaan echter niet een tour door het gebouw en de zalen doen. Daar hebben we niet echt zin in. We lopen terug naar het Capitool om wat te gaan eten in het restaurant van het Capitool. Maar ja eerst weer door de scan natuurlijk. We nemen ieder de Chickentenders combo. Dat zijn gefrituurde stukken kip met frietjes. Bij de combo krijg je er dan nog een drankje en een stuk fruit bij. Eigenlijk waren 4 combo’s iets te veel van het goede maar ja dan komen we in ieder geval de dag wel door.
Tot nu toe hebben we lekker vertoefd in een gebouw met airco maar nu moeten we toch weer naar buiten de hitte in. Het is nog warmer en drukkender geworden ondertussen. Daar er voor deze middag regen voorspeld wordt gaan we ipv Arlington naar het Smithsonian National Air and Space Museum. Tis wel even een stukje lopen en wij zijn dan ook blij dat we er zijn. Voor de deur staan enkele amateur astrologen met een telescoop naar de zon te staren en ook wij mogen eens een blik door de telescoop werpen. We zien de zon als een mooie oranje bol waaruit zo af en toe plasmawolken schieten. Knap om te zien! Dan maken dat we binnen in het museum geraken want het is echt puffen buiten. Ook hier moet je door de scan om binnen te geraken. Zodra we binnen stappen zien we de vele vliegtuigen welke in dit museum tentoongesteld worden. Er hangen er aan het plafond, staan er op de grond of er zijn er half nagebouwd en te bezoeken. Ook staat er een volledige module van het Spacelab tentoongesteld. Je kan er niet echt naast kijken zo groot is dat ding. Het is superdruk in het museum. Er is ook een IMAX theater in het museum en we besluiten met z’n allen de film Star Trek Beyond te gaan kijken later die middag. Voor de film bezoeken we eerst nog alle tentoonstellingsruimten van het museum en gaan de dames nog een simulator trip doen. De kids een normale simulator rit en Karine doet er eentje waar je zelf in bepaald hoe je beweegt. Dit is aan mij niet besteed!

Dan wordt het tijd om de film te gaan zien. We krijgen onze 3D brillen en schuiven nog even aan voordat we de zaal binnen mogen. We gaan lekker hoog in de zaal zitten en enkele minuten later begint de film. Het 3D beeld is super scherp en al snel zitten we helemaal in de film. De kids kunnen redelijk goed volgen ondanks dat er geen ondertiteling is. Na de film lopen we nog even rond in het museum. Ondertussen is het al een aardig stuk rustiger geworden in het museum dus we lopen nog even rond voordat we besluiten dat het wel genoeg is voor vandaag. Daar onze benen al redelijk moe aanvoelen en het al een uur of 7 is nemen we de metro terug naar ons appartement. We lopen nog even langs de supermarkt voor wat boodschappen en ons avondeten. We eten vandaag lekker thuis. Nog even relaxen in de bank voordat we in ons bed duiken. Ik ben te moe om de blog nog te schrijven dus dat zal iets voor morgen zijn.