woensdag 3 augustus 2016

Dag 1

De wekker gaat al vroeg. Om kwart voor 5 staan we al op en maken we ons klaar om te vertrekken. We hebben gisteren de koffers al zo veel mogelijk ingepakt dus we hoeven enkel nog de toilettassen en onze kussens in te laden. Iets voor 6 rijden we dan richting Zaventem. We parkeren net als andere jaren op Brucargo. Daar het regent zet ik de dames alvast af aan de bushalte met alle ons gerief om dan de auto te parkeren. Ik vind een plekje dicht bij de ingang en haast me daarna naar de rest. Er komt net een bus aan dus we springen snel aan boord met onze bagage en niet veel later komen we aan op Zaventem. Er is sinds de aanslag wel wat veranderd op de luchthaven. Voordat we het gebouw binnen mogen moeten we door de eerste scan heen.  Het zal niet de laatste zijn vandaag. Na de scan gaan we met de lift naar de aankomsthal. We kijken even op het bord waar we moeten inchecken en zien dat onze vlucht gecanceld is. Wat nu? Even navraag gedaan waar de balie van Aer Lingus is maar die is er niet echt. We worden doorverwezen naar de balie van Swissport maar daar wordt aangegeven dat we bij de balie van Aviapartners moeten zijn. Als ik hier naar info vraag wordt ik op een niet al te beleefde manier geholpen. Nou ja geholpen? We moeten maar even in het begin van de rij wachten want madam is ook net begonnen…  Dan maar even in de rij staan tot ze meer info hebben. Na een minuut of 10 kunnen ze ons dan eindelijk te woord staan. Hun antwoord is simpel: Wij kunnen u niet helpen u moet de helpdesk van Aer Lingus in Ierland maar bellen. Altijd handig; NOT! Snel even gebeld maar surprise surprise hier kunnen ze ons nog niet helpen. Het bandje zegt, na het hele keuzemenu doorwandeld te hebben, dat ze pas open gaan op 3:00 EST (en dat is in onze tijd?). Gaan dus pas om 9 uur open terwijl het nu het 7 uur is. Snel even aan het thuisfront gemeld van de problemen en al snel krijgen we de melding van hen dat we anders de vlucht van Ryanair van 9:50 moeten proberen (mercikes Es). Snel naar de balie van Swissport gewandeld en even gehoord of er op de vlucht van Ryanair nog plek is. We hebben mazzel en ze hebben nog enkele plaatsen beschikbaar. Natuurlijk wel de volle pot betalen maar ja het is dat of zeker 1 dag van onze vakantie verliezen en dan achteraf maar zien op welke vlucht je wel mee kan. We boeken de 4 ticketen (ruim 840 euro voor een enkele reis naar Dublin) en dan moeten we natuurlijk ook nog betalen voor onze bagage. Hier is de max 20 kg terwijl Aer Lingus 23 kg toelaat. We kunnen kiezen om nog eens bij te betalen voor de extra kilo’s (10 euro per kilo boven 20 kg + 45 euro voor een koffer van 20 kg) of de spullen te herpakken en dan kunnen we ook kiezen voor de 35 euro per tas van 15 kg. Gelukkig hebben we een extra tas in onze bagage zitten en Karine en de kids gaan snel de koffers herverdelen. Ik regel ondertussen de tickets en uiteindelijk kunnen we vertrekken met 2 tassen van 20 kg en 2 van 15 kg (kosten nog eens 160 euro). In totaal kost ons vluchtje naar Dublin dus 1000 euro. We zullen hier bij Aer Lingus nog wel voor gaan aankloppen. Als ik het goed gelezen heb zouden we in totaal ook zoiets van hen moeten krijgen als compensatie voor het annuleren van de vlucht. Opgelucht dat we in ieder geval kunnen vertrekken haasten we ons naar de incheck balie van Ryanair om onze koffers af te geven. Met de boardingpassen in de hand vervolgen we onze weg richting de douane. Vroeger had je eerst de paspoortcontrole dan de winkels en dan de scan. Nu krijg je eerst de scan (eigen drank is nu dus al niet meer toegelaten) dan de paspoortcontrole en dan pas de winkels. Scan nr 2 achter de rug en op naar de paspoortcontrole. Dit kan je voortaan zelf doen. Dus pas scannen, even in de camera kijken en dan maar hopen dat je door mag. En ja wel 4x geen probleem hier. Na de tocht door de winkeltjes is het dan op naar de gate voor onze vlucht. Op de tickets staat B31 maar dit wordt achteraf B25. We kunnen als een van de eerste inchecken en na even te hebben moeten wachten in een gang kunnen we dan eindelijk het vliegtuig op. Deze vlucht is zelfs nog enkele minuten eerder gepland dan onze originele vlucht maar we zullen in Dublin genoeg tijd verliezen met het ophalen van onze koffers (anders gingen die handig in transit van het ene vliegtuig naar het andere) en het opnieuw inchecken (+ verplaatsing van Terminal 1 naar Terminal 2).
Karine heeft samen met de kids plaatsen aan een nooduitgang toegewezen gekregen terwijl ik op een van de achterste rijen moet plaatsnemen. Daar de kids nog geen 16 zijn zullen zij met z’n allen ergens anders moeten gaan zitten . Dat wordt de laatste rij van het vliegtuig dus ip 16 rijen uiteen te zitten, zitten ze nu plots vlak achter mij. Na een vlucht van ongeveer een uur en 3 kwartier landen we in Dublin. We zitten helemaal van achter in het vliegtuig en gelukkig kan je op Dublin ook achteraan uitstappen dus al snel zijn we het vliegtuig uit. Eerst nog even door de paspoortcontrole en dan op naar de bagageband. En nu maar wachten tot onze koffers te voorschijn komen. Na 10 minuten komt de band eindelijk in beweging en al snel komt onze eerste koffer opdagen. De rest laat wat langer op zich wachten en uiteindelijk kunnen we nog eens 10 minuten later verder om onze koffers weer in te checken.

We lopen richting transfer maar blijkbaar de verkeerde richting. We moeten naar de uitgang en dan de pijlen volgen richting Terminal 2. Met een flinke tred zoeken we ons een weg. Dit stuk van Dublin Airport hebben we nog nooit gedaan. We moeten even zoeken naar de incheckbalies van Aer Lingus maar uiteindelijk moeten we op de onderste verdieping van de Terminal zijn. Daar we al online ingecheckt hebben hoeven we niet in de lange rij aan te schuiven om in te checken. We moeten zelf onze bagage inchecken. Stuk voor stuk wegen, boardingpass scannen en dan label aanbrengen dat geprint wordt door de machine. Na alle 4 koffers gedaan te hebben lopen we naar een van de balies waar we zelf onze koffers op de bagageband moeten zetten. Ieder tas wordt automatisch nog eens gewogen en gescand en verdwijnen dan naar achteren. We krijgen 4 ontvangstbewijzen van de machine en kunnen dan onze trip verder zetten. Veel tijd om nog iets te eten hebben we niet meer over en we lopen dus ook door naar de scan (scan nr 3) en wederom passport controle. Nu kunnen we naar de US preclearance. Dit stukje Amerika in Ierland zorgt ervoor dat we straks bij aankomst zonder controle onze reis kunnen verder zetten daar we als binnenlandse vlucht zullen landen. Onze tijd begint nu wel echt te dringen. En ja wel hoor ook hier moeten we nog eens door de scan (incl schoenen). Dat is de 4e keer dus al vandaag dat onze spullen gescand worden. Op zich niet erg maar iedere keer moeten alle telefoon, tablets, computers en camera’s uit de tassen gehaald worden en in bakken gedaan worden en na de scan nog eens terug in de gestoken worden. Iedere keer een aardig karweitje dus.

Voor de scan moet natuurlijk eerst het declaration formulier gevuld worden. Na de scan  op naar de laatste halte voor we naar onze gate kunnen gaan. Het boarden is ondertussen al begonnen dus we zullen voort moeten maken. Ook hier moeten we zelf onze paspoorten scannen en na wat vragen te hebben moeten beantwoorden, vingerafdrukjes en een fotootje kunnen we naar de grenscontrole. Hier moet iedereen (behalve Tessa want die is nog geen 14) nog eens al zijn vingers laten scannen maar uiteindelijk mogen we door. Ze wensen ons veel plezier in de States. Snel naar de gate maar eerst nog snel even iets te eten halen voor op de vlucht want we hebben mega honger. Bij het boarden is er echter wel een probleem. Ze hadden ons niet echt meer verwacht. Knap dat je alle vorige checkpoints voorbij kan voordat ze aan de gate een probleem ontdekken. Ze moeten even achter onze koffers aan zodat deze zeker mee zijn op het vliegtuig (laten we hopen) en na 5 minuten en heel wat angstzweet later mogen we richting vliegtuig. YEAH! Daar aangekomen blijken 2 van onze plaatsen weggeven te zijn en moeten de andere 2 even, zodat het vliegtuig kan beginnen met taxiën, ergens in het vliegtuig plaatsnemen. Al snel hebben ze 2 plaatsen geregelt (de rij voor de anderen) Gelukkig, we kunnen nu eindelijk aan de reis beginnen. Onderweg kijken we wat filmjes, luisteren we wat muziek en schrijf ik al vast een deel van de blog. Als eten krijgen we kip met rijst en een BBQ sausje of Chilli met aardappelstukjes. De dames kiezen voor het eerste en ik voor het laatste. Erg lekker moet ik zeggen.  We komen mooi op tijd aan op Dulles International Airport en nu maar hopen dat de koffers zijn meegevlogen. We lopen naar de bagageband en wachten op onze koffers. Eerst bij  nr 6 en dan verschijnt er dat het bij nr 5 gaat zijn. Heel de massa verplaatst zich daarheen om enkele minuten later te constateren dat bagageband 6 opeens in gang schiet en de koffers van onze vlucht begint te geven. Na een 10 tal minuten hebben we onze koffers (er zit toch nog iets mee vandaag). Ik check even online in voor ons vervoer naar Washington. We hebben een Supershuttle geboekt welke ons naar ons eerste AirBNB adres brengt. Dulles ligt een aardig stukje van Washington dus het duurt zeker een half uur voor dat we daar arriveren.

We laden de koffers uit, steken de straat over en gaan onze slaapplaats voor de komende 5 dagen binnen. Het is een kelderverdieping dus spijtig genoeg niet echt veel ramen en dus daglicht. We laden snel even wat spullen uit en dan snel even boodschappen doen bij de Giant voor de komende dagen. We zoeken even online naar een leuk restaurantje in de buurt en besluiten te gaan eten bij Commissary DC. Wij nemen de Fishtaco’s (iets te pikant voor Karine) en de kids nemen ieder een pizza. We krijgen een fles water en wat glazen op tafel. Ook volgen nog de nodige free re-fills van de frisdrank. Echt iets wat ze in België ook eens zouden moeten invoeren. Het eten was zeer lekker. Een aanrader dus. Ondertussen is het al 8 uur (lees 2 uur ’s nacht voor ons) en beginnen we toch wel wat moe te worden. We gaan terug naar ons appartement. We vermaken ons nog even op onze tablets/telefoons en nadat ik de blog heb geschreven duiken we ons bed in. Morgen Tessa haar verjaardag vieren met een bezoekje aan de Washington Zoo.