woensdag 14 september 2022

Dag 1 (15 september)

Het is 2u30 als de wekker afgaat. Het liefst had ik me nog een keer omgedraaid maar ja de vakantie gaat beginnen dus al snel sta ik naast mijn bed, kleed me aan en stop ik de laatste spullen in de bagage. Karine maakt de broodjes nog klaar terwijl ik de bagage in de auto doe. Het is bijna 3 uur als we samen met Laura richting Zaventem rijden. Een half uur later staan we op de drop off zone van de luchthaven. We laden de bagage uit en nemen afscheid van Laura die weer naar huis rijdt. Ja dit wordt een gezellige vakantie met twee.

We lopen richting de incheck balie en geven onze koffers af. Het liefst namen ze ook de trolley nog af maar dat zag ik niet zitten. We gokken er wel op dat hij mee kan op de vlucht. We lopen richting de security en na max 5 minuten kunnen we richting de gate wandelen. Gelukkig geen Schiphol toestanden.

We lopen richting de gate en eten een paar broodjes voordat het inchecken begint. Rond 5u40 zitten we op ons plaatsen en nog geen half uur later is het vliegtuig opgestegen met bestemming Lissabon. Wat weinig been ruimte maar voor de rest geen klagen. Twee en een half uur later zijn we al weer geland (7u30 plaatselijke tijd). De volgende vlucht is pas om 10u45 dus we moeten ons nog wat vermaken voordat we richting de gate kunnen. We eten nog even een broodje bij een van de restaurants op de luchthaven en zodra de gate eindelijk bekend is lopen we richting de douane. We maken gebruik van de automaten en al snel kunnen we verder.

We wachten tot we kunnen boarden en zetten ons vast van voor in onze rij want er zijn precies geen zitplaatsen meer beschikbaar. Het boarden kan beginnen en al snel lopen we richting het vliegtuig of zo denken we. Nee we lopen naar beneden en moeten daar wachten op een bus die ons naar het vliegtuig brengt.  Dat hebben we nog niet voor gehad met een trans-Atlantische vlucht. De bus laat op zich wachten waardoor mensen die de roltrap naar beneden pakken daarna weer de trap moeten oplopen om aan te schuiven. Eindelijk verschijnt de bus en nadat hij col zit rijden we over de tarmac richting het vliegtuig. We stappen bij de achterste trap in en zetten ons op onze plek (in het midden van een rij van 4; ja dat was niet praktisch van TAPair). Vlak voor het opstijgen verhuizen een aantal mensen van de rijen voor en achter ons naar achter in het vliegtuig waardoor de persoon naast mij een rij naar voren schuift en wij iets meer plek hebben en er nu ook makkelijker uit kunnen zonder iemand te moeten storen. We vertrekken bijna 40 minuten te laat (maar dit had ook 90 minuten kunnen zijn had men van de toren geen toestemming om eerder te vertrekken). Gelukkig een stuk meer beenruimte en iets betere stoelen das dat komt wel goed voor de volgende 9 uur. Na het opstijgen is het tijd om wat films/series te kijken op het entertainmentsysteem. Enig probleem is dat alle schuiven voor de ramen dicht gaat  en het licht gedimd wordt dus het is precies een nachtvlucht en dommel je vanzelf regelmatig in. Met een vertraging van zo'n 30 minuten landen we in Miami en na het verlaten van het vliegtuig schuiven een dik half uur aan bij de douane voordat we aan onze reis kunnen beginnen. Koffers ophalen (ze zijn er gelukkig allebei), auto ophalen en dan richting ons verblijf voor deze nacht.

De GPS heeft wat moeite om een verbinding te krijgen en stuurt ons precies toch richting een tolweg ook al zeggen we dat we die willen mijden. We schakelen al snel over op Google maps (ik had de kaarten op voorhand gedownload) en nu rijden we zonder moeite richting Little Havana waar ons eerste verblijf zich bevindt. Als we toekomen om de eigenaresse ook net thuis dus na een korte rondleiding laden we onze koffers uit. We gaan nog even side seeing doen op Calle Ocho voordat we bij een Cubaans restaurant gaan eten. Erg lekker en meer dan genoeg (Amerikaanse portie grootte). Gelukkig is het tot nu toe droog gebleven maar zodra we terug zijn begint het te regenen en iets later gaan de hemelsluizen goed open. Wij kruipen om 21u00 in bed en zijn dan iets meer dan 24 uur wakker geweest. Waarschijnlijk zullen we morgen wel weer vroeg wakker zijn. Welterusten voor nu!